Στις 2 Απριλίου 2025, μια αξιοσημείωτη ανακάλυψη έγινε στην Πομπηία: ένα νεκρικό ανάγλυφο που απεικονίζει δύο φιγούρες ενός άνδρα και μιας γυναίκας σχεδόν σε φυσικό μέγεθος. Το ανάγλυφο ανακαλύφθηκε σε μια νεκρόπολη κοντά στην Πόρτα Σάρνο, μια περιοχή στην οποία έχουν ήδη ανακαλυφθεί πάνω από 50 ταφές αποτέφρωσης, όπως μαρτυρούν οι στήλες και μια μνημειακή ταφική αψίδα στην περιοχή.

Σύμφωνα με το My Modern Met, οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το ανάγλυφο μπορεί να τιμά ένα παντρεμένο ζευγάρι, αλλά, δεδομένου ότι η έρευνα είναι ακόμη σε εξέλιξη και δεν υπάρχει συνοδευτική επιγραφή, δεν μπορούν ακόμα να βγουν οριστικά συμπεράσματα. Ο Gabriel Zuchtriegel, ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας, προειδοποιεί επίσης ότι τέτοια επιτύμβια γλυπτά δεν αντιπροσωπεύουν πάντα ζευγάρια, ακόμα κι αν στην αρχή μπορεί να φαίνονται έτσι.

«Αυτός μπορεί να είναι ο σύζυγός της, αλλά θα μπορούσε να είναι και ο γιος της. Δεν υπήρχε επιγραφή, οπότε δεν ξέρουμε», είπε η Zuchtriegel στην The Guardian.

Σημειωτέον, η γυναίκα εμφανίζεται με σκαλιστά αξεσουάρ που, σύμφωνα με δήλωση των ειδικών αρχών , μπορεί να υποδηλώνουν ότι ήταν ιέρεια της Ceres, μιας θεάς που σχετίζεται με τη γεωργία και τη γονιμότητα στην αρχαία ρωμαϊκή μυθολογία. Ενώ ο άντρας φοράει ένα απλό τόγκα τυλιγμένο στον αριστερό του ώμο, η γυναίκα είναι τυλιγμένη με πέπλο, μεγάλο μανδύα και χιτώνα και αθλητικά σκουλαρίκια σε σχήμα αμφορέα, γαμήλιο λουράκι, βραχιόλια και κολιέ με μενταγιόν σε σχήμα μισοφέγγαρου.

«Το lunula ήταν ένα από τα φυλαχτά που χρησιμοποιήθηκαν για να αποκρούσουν τις κακές δυνάμεις και το φορούσαν οι γυναίκες από τη γέννηση μέχρι το γάμο», γράφουν οι ερευνητές σε ένα έγγραφο που περιγράφει λεπτομερώς την ανακάλυψη. «Το σύμβολο του μισοφέγγαρου είχε επίσης μια αταβιστική και αρχέγονη έννοια, που συνδέεται με τη γονιμότητα της γης, την αφθονία και την αναγέννηση».

Στο δεξί χέρι της γυναίκας υπάρχει ένα κλαδί από φύλλα δάφνης, που χρησιμοποιούνταν συχνά για τον καθαρισμό και την ευλογία των θρησκευτικών χώρων, διασκορπίζοντας τον καπνό του θυμιάματος ή άλλων αρωματικών βοτάνων που καίγονταν κατά τη διάρκεια θρησκευτικών τελετών. Στο αριστερό της χέρι είναι αυτό που φαίνεται να είναι ένα ρολό από πάπυρο.

«Μοιάζει πραγματικά με μια πολύ σημαντική γυναίκα στην τοπική ελίτ», προσθέτει η Zuchtriegel. Το να είσαι ιέρεια στη ρωμαϊκή κοινωνία σηματοδότησε μια έντονη απομάκρυνση από τον παραδοσιακό υποβιβασμό της γυναίκας στην οικιακή και μητρική σφαίρα. «Οι ιέρειες είχαν σημαντικό ρόλο στη δημόσια σφαίρα», συνεχίζει η εφημερίδα. «Είχαν μια θέση εξουσίας πολύ μακριά από τις άλλες γυναίκες και πολύ παρόμοια με τους άνδρες ιερείς».

Στην πιθανή οικοδόμηση μιας ιέρειας, το πρόσφατα ανακαλυφθέν ανάγλυφο προσφέρει κριτική εικόνα για τις θρησκευτικές δομές της Πομπηίας και τους τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες συμμετείχαν σε αυτές. Είναι επίσης ξεχωριστό ως προς την ηλικία του: η ποιότητα της γλυπτικής του γλυπτού και τα αρχαϊκά χαρακτηριστικά του υποδηλώνουν ότι χρονολογείται από τη Ρεπουμπλικανική περίοδο της Ρώμης, ένα σπάνιο εύρημα στη νότια Ιταλία.

Ξεκινώντας στις 16 Απριλίου, το ανάγλυφο θα παρουσιαστεί στο Being a Woman in Ancient Pompeii , μια έκθεση που διοργανώνεται στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πομπηίας.

Όλες οι φωτογραφίες είναι μέσω του γραφείου Τύπου του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας.

Διάβασε επίσης: Σπάνια αρχαία αιγυπτιακά κοσμήματα κοστίζουν τώρα λιγότερο από ένα βραχιόλι Cartier

Comments are closed.